De huurder redt het financieel niet, uw pand komt leeg te staan.

Het is helaas altijd mogelijk maar zeker in de huidige Coronacrisis, uw huurder gaat failliet en uw pand komt daardoor leeg te staan. Welke gevolgen heeft dit eventueel voor de btw?

Kort de feiten op een rij. Bij de verhuur van een bedrijfspand is het belangrijk of een huurder het pand voor minimaal 90% gebruikt voor omzet waarover btw betaalt moet worden. Wanneer hier sprake van is, kunt u als verhuurder het pand met btw verhuren en dient u hiervoor in de huurovereenkomst een bepaling ‘optie btw-belaste verhuur’ op te nemen.
Het voordeel hiervan voor u als verhuurder is gelegen in het feit dat de btw die ziet op kosten ten behoeve van bouw of een verbouwing maar ook doorlopende kosten, door u met de belastingdienst verrekend mogen worden.
Let op dit is niet aan de orde indien uw huurder niet aan bovenstaande criterium van 90% voldoet en daardoor geen btw belaste ondernemer is.

Wat als uw pand leeg komt te staan?

Dit hoeft niet meteen een probleem te zijn voor de btw. Zolang de intentie bestaat om het pand wederom met btw te gaan verhuren, wordt de periode van leegstand aangemerkt als btw belaste verhuur en is een herziening niet nodig. Als verhuurder kunt u derhalve de btw over doorlopende kosten verrekenen. Om deze btw-vooraftrek daadwerkelijk veilig te stellen is het van belang dat u uw intentie om het wederom btw belast te gaan verhuren goed onderbouwd te archiveren. Hierbij kunt u denken aan contact of zelfs huuronderhandelingen met geïnteresseerde huurders, opdracht aan een makelaar en/of een verhuur brochure. Met dergelijk bewijs kunt u eventuele vragen van de fiscus onderbouwd beantwoorden.

Vorige blogs

Meer weten over deze blog?

Heeft u vragen over deze blog? Of wilt u weten wat Legtvast voor u of uw organisatie kan betekenen? Stel ons uw vragen gerust!